Strona 1 z 1

zmiana napiecia z 24V na 12V

: ndz 08 paź 2006, 18:06
autor: leszek 1
Witam!
Proszę o poradę doświadczonych kolegów:
w ciężarówce którą jeżdzę jest instalacja 24V.Do gniazda zapalniczki chciałbym podłączyć transmiter fm(nadajnik małej mocy),lecz jest on zasilany napięciem 12V(po chwili pracy wyłącza się-przegrzewa).Potrzebuję więc jakiś przetwornik z 24 na 12V.Sytuacja jest tym bardziej skomplikowana że pracuję w irlandii i mam ograniczone możliwości dostępu do podzespołów elektronicznych.W sklepach z pozespołami elektronicznymi do samochodów niestety nie mają czegoś takiego...
Proszę o poradę co można zrobić w takiej sytuacji-nadmieniam że transmiter jest b.małej mocy i uzywam go do przesyłania z podłączonego do niego pendriva plików mp3 do radiootwarzacza.
Dziękuję za ewentualne odpowiedzi.

: ndz 08 paź 2006, 19:08
autor: rallus
Potrzebujesz po prostu stabilizator napięcia na 12V. Najprostszy takim układem jest 7812 i dwa kondensatory, ewentualnie niewielki radiator ( zależy jak dużo prądu pobiera ten transmiter ). Jakby się uprzeć to wszystko to można wsadzić do wtyczki pasującej do gniazda zapalniczki. Z takim układem poradzi sobie nawet początkujący elektronik.

: ndz 08 paź 2006, 19:10
autor: Jankoś
A radio na jakie napięcie możę na 12v

: ndz 08 paź 2006, 19:52
autor: rallus
Jeszcze raz ja. Można kupić taki zasilacz gotowy. dokładny opis jest tutaj.
http://www.tatarek.com.pl/index.php?pro ... &podkat=z7

: pn 16 paź 2006, 16:58
autor: MarekM
Najprostszym rozwiązaniem jest pobranie zasilania, o ile jest to możliwe, z połowy zespołu akumulatorów. Jedna klema akumulatora jest na „masie”, a druga jest dokładnie połówką 24V, czyli masz już 12V. Możesz zastosować oddzielne gniazdo do zasilania transmitera. Jeśli radio jest na 12V możesz też wykorzystać to napięcie zasilające.Nie trzeba zbyt dużo kombinować.

: śr 18 paź 2006, 7:49
autor: Woogoo
Najcześciej praktykowanym rozwiązaniem w ciężarówkach jest stosowanie typowo samochodowej przetwornicy 24V na 12V. To chyba najbardziej profesjonalne i pewne rozwiązanie. 12V potrzebne jest przecież do radiodbiornika samochodwego (jw napisano), do CB, itp. Radziłbym Tobie poszukać własnie takiej przetwornicy, o ile jeszcze nie masz założonej takiej do radia samochodowego. Sprawdź jeszcze jakie masz radyjko - na ile volt.

O innych skutecznych rozwiązaniach napisali już koledzy.
Pozdrawiam

: czw 19 paź 2006, 21:26
autor: leszek 1
Wszystko się zgadza tylko że ja nie chcę nic kombinowac przy instalacji elektrycznej samochodu,poniewaz to nie moje auto i w dodatku jest na gwarancji,a gdyby ją straciła to byłby wielki problem...
Wiec najlepszym rozwiązaniem byłaby jakas przejsciówka od gniazda zapalniczki...
A tak swoją drogą to właśnie podłączyłem się teraz na krótko do radia,bo jest na 12V oczywiscie ;-)))

: czw 19 paź 2006, 21:35
autor: leszek 1
A może którys z was panowie skompletował by mi taki zestaw tzn.stabilizator 7812 plus te 2 kondensatory,napisał co jak i gdzie połączyc ,włożył to wszystko do koperty bąbelkowej i wysłał do irlandii?oczywiscie wpierw wpłacę wyliczoną kasę na konto zainteresowanego.lutownicę tutaj mam to mógłbym to sobie polutowac i włożyc do rozdzielacza gniazda zapalniczki który można kupic na kazdej stacji benzynowej..
pozdrawiam i czekam na odpowiedz

: pt 20 paź 2006, 22:34
autor: movzx
Inny pomysl (i pewnie tanszy - biorac pod uwage koszt przesylki do Irlandii): kupic dowolny zasilacz stabilizowany 12V (byle nie impulsowy tylko taki ze zwyklym trafo w srodku), rozbebeszyc, usunac trafo i prostownik - i stabilizator 12V gotowy :D
Pozdr.

Stabilizator 12V

: ndz 22 paź 2006, 20:25
autor: ŁukaszK
Witam oczywiście najlepiej zrobić taki układ samemu i najlepszym rozwiązaniem (najtańszym) jest układ LM7812 i dwa kondensatory elektrolityczne, (powiedzmy 100 na wejściu i 470 mikrofaradana na wyjściu). Cały kosz to ok. 4zł. Czeba wziąść pod uwagę pobór mocy tego transmitera, więc w przypadku przegrzewania się tego układu (gdy radiator nie wystarczy), można dołączyć równolegle drugi taki układ LM7812. pozdrawiam