TL494 problem ze wzmacniacza błędu

Początek przygody z elektroniką. Teoria, sprawozdania, proste projekty.
Tenku
Raczkujący użytkownik 1
Raczkujący użytkownik 1
Posty: 2
Rejestracja: pn 13 gru 2010, 22:41

TL494 problem ze wzmacniacza błędu

Postautor: Tenku » czw 16 gru 2010, 23:38

Witam wszystkich,

jestem amatorem i nie mogę sobie poradzić ze wzmacniaczem błędu w TL494 więc gorąco proszę o pomoc.
Założenia:
Napięcie sterujące ma przedział 0-12V.
Żarówka ma zaczynać pracować przy ok. 2V
Wraz ze wzrostem napięcia sterującego ma maleć napięcie na wyjściu wzmacniacza błędu (3), co powinno powodować przyrost wypełnienia przebiegu sterującego wyjściami ( 9 i 10) -żarówka sterowana poprzez IRFZ48 powinna się rozjaśniać.
Wykonanie:
Aby skorzystać z przedziału liniowości charakterystyki (0-3V), na wejście (-) podaję napięcie poprzez dzielnik napięcia 4:1, a na wejście (+) napięcie REF również poprzez dzielnik(wartość 0,625V)
Gdy napięcie sterujące jest poniżej 0,5V (przed dzielnikiem 2,2v) żarówka nie świeci. Po przekroczeniu tej wartości zaczyna się żarzyć. Zwiększając napięcie sterujące świeci coraz jaśniej. Niestety problem jest w tym, że maksymalne wysterowanie układ osiąga nie przy wartości napięcia sterującego 11-12V (czyli po dzielniku ok. 3V), tylko już przy wartości 1,1v ( przed dzielnikiem ok. 4,8V ). Czyli układ wykorzystuje mniej niż połowę zakresu napięcia sterującego do pełnego wysterowania mocy żarówki.
Co może być przyczyną???
Bardzo liczę na pomoc- nie mam pojęcia co jest grane.
podaję jeszcze wartości oporów w dzielnikach:
dla ref - 10k/1,2k (wejście + )
dla nap. sterującego - 10k/3k ( wejście - )

pozdrawiam wszystkich życzliwych :)

^Target
Aktywny użytkownik 2
Aktywny użytkownik 2
Posty: 217
Rejestracja: śr 21 sty 2004, 9:45
Lokalizacja: okolice Bielska-Białej
Kontaktowanie:

Postautor: ^Target » czw 23 gru 2010, 20:57