Strona 1 z 1

Poszukuje plynnej regulacji napięcia 12v do20A

: wt 16 sty 2007, 11:21
autor: Sydney
:idea: poszukuje jakieś dobrej aplikacji płynnej regulacji napięcia 12v . Ten układ miał by zastosowanie w samochodzie do regulacji prędkości obrotów dmuchawy powietrza gdysz oryginalny moduł uległ samodestrukcji. ten moduł jest wysterowany oryginalnie napięciem od 0- 7v . pomocy niemoge zdobyć oryginalnego a oryginał kosztuje 1500 zł :shock:

: wt 16 sty 2007, 15:06
autor: movzx
Jaka moc ma ta dmuchawa? Warto by tez sprawdzic jakie jest minimalne napiecie przy ktorym jest w stanie normalnie pracowac - zeby nie uszkodzic silnika.
Pozdr.

PS. Ten temat powinien chyba byc w Podzespolach i Ukladach.

płynna regulacja.....

: śr 17 sty 2007, 1:29
autor: PI
Witam; po pierwsze potrzeba troche szczegółów - najlepiej jakies fotki w miare przyzwoite uszkodzonego układu - oczywiscie chodzi o wnetrze, czyli płytke. A to po to,żeby nie wywazac juz otwartych drzwi. Taki regulator, w założeniu, nie jest niczym skomplikowanym. Dziwi tylko wymóg pradu 20A - po co? Ewentualny prąd rozruchowy mozna jakos ograniczyc układowo. Z natury rzeczy wiekszośc urzadzeń samochodowych jest dostosowana do napiecia 12V - poza oczywiscie elektroniką, gdzie są różne dziwolągi. Czyli majac w miare typowy silnik dmuchawy na 12V mozna wymyslić prosty regulator (ale sterowany czym??? potencjemetrem, czy może czyms bardziej zaawansowanym)) na LM317 + jakis solidny tranzystor równoległy, albo wogóle jeszcze prościej - darlington, ze dwa rezystory, potencjometr.... no dobrze by było jakos wzorować sie na oryginale.
PI

: czw 18 sty 2007, 0:43
autor: movzx
Zeby niepotrzebnie nie ogrzewac atmosfery, mozna by zastosowac jakis stabilizator impulsowy... LM3578 na przyklad?
Do tego oczywiscie regulacje, solidnego mosfeta (nie tak dawno testowalem IRFZ44, bylo niezle i niedrogo, pod koniecznym warunkiem zainstalowania transili rownolegle to tranzystora :]) - i powinno byc ok.
Pozdr.

: czw 18 sty 2007, 17:39
autor: Sydney
Dzięki za zainteresowanie tematem. ten układ jest wysterowany przez sterownik klimatyzacji ztoąd to napięcie sterujące od 0-7v natomiast dmuchawa jest na 12v i teraz regulując na pulpicie nawiew to mamy sygnał sterujący dla tego modułu dmuchawy od o do 7v przy czym wartość 7v oznacza pełne obroty dmuchawy czyli 12v. jednak dmuchawa ta ma dość durzy pobór prądu i stąd ta wartość 20A wiadomo że tyle niepobiera tylko chodzi o zapas mocy w celu ograniczenia grzania układu a za tym jego rzywotności. Oryginalny moduł jest wielkości pudełka od zapałek i jest to monolit nierozbieralny montowany wewnątrz dmuchawy. ja ten układ jednak wolał bym wyprowadzić na zewnątrz zeby w przypadku jakiś usterek niedemontować odnowa puł samochodu.

sterownik.....

: sob 20 sty 2007, 1:17
autor: PI
Witam; niestety, jak na mój gust, ta informacja niczego istotnego nie wyjasnia. Orientując sie troche w nowoczesnych samochodach, gęsto wyposazonych w elektronikę, potrzebuję dość precyzyjnej informacji, jaki charakter ma sygnał syerujący. Może się okazac, że nie jest to wcale prosty sygnał analogowy, a w tej kostce siedzi dość zaawansowana elektronika. Sam miałem i własciwie mam taki problem z układem "elektrycznej" szyby w Peugeocie 406. Otóż po to, aby ja elektrycznie podnosić i opuszczać uzyto wprawdzie g......nego przekaźnika za 5 zyli, którego nigdzie nie mozna dostac, ale tym przekażnikiem steruje specjalizowany mikrokontroler, współpracujący z czujnikami hallotronowymi i z resztą elektroniki w samochodzie. Czyli u mnie przekaźnik ok.5 zyli - cały moduł 1000,-. Oczywiście moduł jest NIENAPRAWIALNY!!! (ale gdybym miał taki przekaźnik, który produkuje tak naprawdę kilka bardzo znanych firm, to bym to naprawił). :shock:
Podaje to jako pewien przykład, każdy wie o co chodzi. Wracając do tematu - jeżeli moduł jest "uwalony", to może by go delikatnie otworzyć i popatrzyc, co tam w nim jest. W najprostszym przypadku - bo do tego może sprowadzać się ta regulacja, bedzie tam np. jakas kombinacja typu tranzystor bipolar+MOS. Mozliwe jest właściwie wszystko. A więc: aby coś rozsądnego doradzić i przy okazji nie popełnic powazniejszego błędu proponuję, jak wyżej. Gdyby było pewne, że sterowanie jest czysto analogowe ( 0 - 7V), to sprawa nie wydaje sie byc zbyt skomplikowana; z drugiej strony - dlaczego właśnie taki zakres napięcia sterującego - jakoś nie pasuje to do prostych rozwiązań.
PI

Re: sterownik.....

: wt 23 sty 2007, 1:16
autor: Sydney
PI pisze:Witam; niestety, jak na mój gust, ta informacja niczego istotnego nie wyjasnia. Orientując sie troche w nowoczesnych samochodach, gęsto wyposazonych w elektronikę, potrzebuję dość precyzyjnej informacji, jaki charakter ma sygnał syerujący. Może się okazac, że nie jest to wcale prosty sygnał analogowy, a w tej kostce siedzi dość zaawansowana elektronika. Sam miałem i własciwie mam taki problem z układem "elektrycznej" szyby w Peugeocie 406. Otóż po to, aby ja elektrycznie podnosić i opuszczać uzyto wprawdzie g......nego przekaźnika za 5 zyli, którego nigdzie nie mozna dostac, ale tym przekażnikiem steruje specjalizowany mikrokontroler, współpracujący z czujnikami hallotronowymi i z resztą elektroniki w samochodzie. Czyli u mnie przekaźnik ok.5 zyli - cały moduł 1000,-. Oczywiście moduł jest NIENAPRAWIALNY!!! (ale gdybym miał taki przekaźnik, który produkuje tak naprawdę kilka bardzo znanych firm, to bym to naprawił). :shock:
Podaje to jako pewien przykład, każdy wie o co chodzi. Wracając do tematu - jeżeli moduł jest "uwalony", to może by go delikatnie otworzyć i popatrzyc, co tam w nim jest. W najprostszym przypadku - bo do tego może sprowadzać się ta regulacja, bedzie tam np. jakas kombinacja typu tranzystor bipolar+MOS. Mozliwe jest właściwie wszystko. A więc: aby coś rozsądnego doradzić i przy okazji nie popełnic powazniejszego błędu proponuję, jak wyżej. Gdyby było pewne, że sterowanie jest czysto analogowe ( 0 - 7V), to sprawa nie wydaje sie byc zbyt skomplikowana; z drugiej strony - dlaczego właśnie taki zakres napięcia sterującego - jakoś nie pasuje to do prostych rozwiązań.
PI
Sydney bardzo dziękuje za zainteresowanie. jesli chodzi o sekcje zwlok tego ukladu to od tego zaczolem zanim rzuciłem temat . ten moduł to nic innego jak silny irf + opornik i dioda. po kilku prubach wykorzystania tego typu mosfeta zastosowalem najmocniejszy z katalogu dodałem do tego podkówke 20k kondensator zmontowalem to wszystko na radiatorze. i śmiga:) http://www.digchip.com/datasheets/parts ... s_ir04.php jak by ktos mial problemy z dobraniem to ten link prosze klikac.

: wt 23 sty 2007, 17:50
autor: movzx
Jeszcze raz napiszmy ile kosztuje oryginal, ku przestrodze :D:D:D
Podziwiam tupet producentow samochodow.
I gratuluje skutecznego rozwiazania :)
Pozdr.

: wt 15 maja 2007, 19:46
autor: elek55
PI-- wrzuć symbol tego przekaźnika. Klimatronik i moduły komfortu BOSCH wykorzystują często BUZ100 w wersji SMD. W razie co mam je.

poszukuje.....

: wt 15 maja 2007, 22:00
autor: PI
Witam; podaje ten typ przekaźnika jako ciekawostkę. Produkuje go w takiej samej wersji kilka znanych firm, moga sprzedać, ale minimum 1000szt!!! Mnie jest potrzebny jeden, no dwa.
SIEMENS/ TYCO V23084-C2001-A303 lub
ZETTLER AZ934 lub
HONGFA (stare oznaczenie) JQC-16FV
(nowe oznaczenie) HFKDV /012/2Z/x/x/x/xxx
PI

: śr 16 maja 2007, 0:23
autor: elek55
Leży i czeka. http://www.aphelektra.com/ -czasem na stronie jest nieobecny ale w sklepie jest. Oryginał SIEMENS. Znam go bardzo dobrze dlatego "zajarzyłem' od razu. Faktycznie na nim zapuszcza się wentylatory do 20A a mimo to potrafią pracować długo dzięki pełnej szczelności i bardzo dobrym stykom. Ale nie ma rzeczy wiecznych dlatego ładnie padają zimą z winy krańcówek :) Woda z lodem jest dobra do drinków, ale samochody sprowadza z powrotem do hut.

.....

: śr 16 maja 2007, 14:26
autor: PI
Witam - ja się zabiję!!!!!!! szukam go 2 bite lata, po całej Europie i nic...a mam go prawie pod nosem. Nie doceniałem tego sklepu i teraz mi wstyd. :oops:
Poza tym wielkie dzieki :!: :!: :!:
PI