Postautor: PI » sob 17 wrz 2005, 23:28
Witam; trudno mi się teraz wypowiadać na ten temat, bo nie wiem, co sie w tym zakresie zmieniło na kolei. Te skrzynie, które były instalowane przy torach kolejowych były to elementy systemu SHP ( takie stalowe skrzynki nieco poniżej główki szyny długości ok. 1m - tyle, że nie były przmocowywane do szyny, znajdowały się od niej w pewnej odległosci - kilkunasu centymetrów) ( nie mylić z dławikami torowymi!!!). SHP to system Samoczynnego Hamowania Pociągu. Nie chcę się o tym rozpisywać, bo nie mam pewności, że o to chodzi - w każdym razie w takiej skrzynce znajdował się klasyczny obwód rezonansowy LC, który współdziałał z odpowiednim układem zainstalowanym na lokomotywie - tam też między wózkami wisiało takie ustroistwo z podobnym układem rezonansowym i w chwili przejazdu lokomotywy nad czujnikiem SHP fakt ten był rejestrowany w kabinie maszynisty i wywoływał odpowiednie skutki. Tak było, ale jest to wiedza sprzed wielu lat i co jest teraz, nie wiem. Generalnie sprawa tyczy dziedziny zwanej "zabezpieczeniem ruchu kolejowego" i jest pewne, że są tu nowe rozwiązania. Chyba najlepiej byłoby poszukać odpowiedniej, aktualnej literatury lub kontaktu ze specjalistami w tej dziedzinie. Problematyka ta zajmowało się kiedys w kraju kilka uczelni, w tym wymieniona juz Politechnika Łódzka.
PI