Dioda zenera 400V

Zadaj tu pytanie, jeśli nie wiesz w jaki sposób zrobić układ realizujący założone funkcje.
jadzwin
Raczkujący użytkownik 4
Raczkujący użytkownik 4
Posty: 22
Rejestracja: pn 26 wrz 2005, 21:08

Dioda zenera 400V

Postautor: jadzwin » pn 06 lut 2006, 15:06

Witam,

To znowu ja :)
Porzetbuje zabezpieczyc tanzystor sterujacy cewka zaplonowa.
Tranzystor jest na 500V, chce go zabezpieczyc dioda zenera 400V.
Tylko ze nie moge nigdzie znalezc diody zenera na takie napiecie.
Dlatego mam pytanie czy moge taka diode zastapic transilem ?

W nocie apliakcyjnej do MC3334, dioda zenera jest podlaczona pomiedzy kolektor tranzystora a mase. Czy transila mozna podlaczyc tak samo ?
Czy pomiedzy kolektor a baze.

Pozdr
Jadzwin

PI

Postautor: PI » pn 06 lut 2006, 15:41

Witam; no ciekaw jestem, jak wyjdzie ten układ zapłonowy - tak nawiasem mówiąc, opis z tym scalakiem był publikowany w Radioelektroniku bardzo wiele lat temu, ale wówczas sam układ był u nas niedostepny. Przewiduje problem z czujnikiem magnetycznym - były takie stosowane w aparacie zapłonowym naszego Poloneza!!! Co do transila - nie mam sprawdzonych danych, ale na zdrowy rozum transil to dioda zenera o odpowiednich parametrach do tych zastosowań, do jakich jest przeznaczona; nie jest tu zbyt ważna dokładność napięcia przebicia, a wytrzymałośc na wielkość prądu, który w warunkach krytycznych przez ta diode popłynie - uruchamiając z kolei odpowiednie zabezpieczenia. Ja bym zaryzykował transila, ewentualnie np. dwa połączone szeregowo, aby uzyskać pożądane napięcie. Najgorsze, co może się stać, to poleci tranzystor, ale nie sa one juz dzis tak drogie (BU941P i podobne). Jest tez problem cewki zapłonowej, bo te tradycyjne nie nadają się do tego układu, ale cewki do zapłonów elektronicznych sa dośc często spotykane - właściwie, jest ich juz chyba większośc w samochodach.
PI

_jadzwin

Postautor: _jadzwin » pn 06 lut 2006, 15:50

Witam,

He he to bedzie "wzmacniacz" iskry do 300 konnego auta :)
Chodzi o to zeby dac na cewke 10A :)
A uklad bedzie strowany full elektronicznie z mikroprocesora.
Auto to jakis amrykanski klon Eclipsa.
Zoabczymy co z tego wyjdzie. A jak wyjdzie to zostana zmienione 2 cewki na inne i wtedy po zmiamie traznystora pojdzie 15A.

Pozdrowienia
Jadzwin

PI

Postautor: PI » pn 06 lut 2006, 15:55

Jeszcze ja.... no fajnie; ale wielkośc silnika nie ma tu znaczenia. Chodzi o parametry iskry. Polecam BU941ZP, lub BU941ZFP lub BU941ZPFI, bo one maja wbudowaną w układzie odpowiednia diodę Zenera, niezaleznie od diody "dampującej" - czyli to by załatwiło problem.
PI

_jadzwin

Postautor: _jadzwin » pn 06 lut 2006, 16:23

Wiem ze wielkosc silnika nie ma znaczenia. Ale doladowanie juz ma.
I iskra zaczyan miec za niska energie zeby zapalic mieszanke i zaczyna gubic zaplony. Pozatym procesor bedzie odpowiadal za dodatkowa mape zaplonu, ktora bedzie opozniac zaplon wraz ze wzrostem doladowania.
W USA mozna kupic gotowe rozwiazania ale sporo to kosztuje :(
Chlopki chca osiagnac 500 koni i mam nadzieje ze im w tym pomoge :)

Pozdrowienia
Jadzwin

PI

Postautor: PI » pn 06 lut 2006, 21:15

Są jeszcze inne sposoby - spalnować głowice i zmniejszyc kąty otwarcia i zamknięcia zaworów przed ZZ i ZW. Amerykanskie silniki maja duże rezerwy mocy.

_jadzwin

Postautor: _jadzwin » pn 06 lut 2006, 22:20

Silnik jest 2 litrowy sinlnik japonski 4g63 Mitsubishi.
Silnik jest odprezony w stosunku do seri poprzez wymiane tlokow.
Stopien sprezania 8:1 po to aby uniknac spalania stukowego przy duzym doladowaniu. Ma customowe regulowane walki rozrzadu pod turbo, jest caly zakuty i ma turbosprezarke jak wiadro :).
Jak mi sie uda "wzmocnic" iskre i opozniac zaplon w funkci doladowania i obrotow to tak zostanie, jak nie to chlopaki beda musialy DIS'a sciagaz z USA...Auto ma startowac w MP w wysigach rownoleglych. Ale to forum o elektornice wiec nie ma sie o czym rozpisywac.
Dzieki za odpowiedzi. Kupie reklamowke tranzystorow i transili i zobaczymy co z tego wyjdzie. Pochwale sie wynikami :)


Pozdr
Jadzwin


Wróć do „Podzespoły i układy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika. i 8 gości