Witam; problem polega na tym, że w nowszych pralkach juz nie stosuje sie silników asynchronicznych z kondensatorem pracy, tylko silniki komutatorowe, które pozwalaja na płynna regulacje obrotów, zarówno przy praniu, jak i wirowaniu. Silniki te zasilane sa za pomoca specjalnych elektronicznych sterowników, a elementem wykonawczym jest zazwyczaj triak. W niektórych pralkach renomowanych marek układ sterujący jest dość skomplikowany, jakkolwiek co do zasady, sa one dośc podobne. Proponuje zatem sprawdzic, jaki silnik ma ta pralka - nie musze dodawac, że oba rodzaje silników różnia sie dość zasadniczo. Aha!!!!! póki co, dobrze sprawdzić, czy po prostu nie odłączyły się gdzieś przy silniku (lub oderwały się) przewody - jest tam zazwyczaj stosowne złącze. Dalej - sprawdźmy sam silnik - po odłaczeniu złącza i zmostkowaniu odpowiednich pinów (najczęściej uzwojenie stojana i wirnika sa wyprowadzone osobno) w tym złaczu właczmy go - tak dla bezpieczenstwa przez żarówke dużej mocy (ok.100W) do sieci - powinien ruszyć. Jeżeli nie ruszy, sprawdźmy szczotki; istnieje mozliwość, że któraś się zawiesiła. Innego rodzaju przerwy w takim silniku sa wyjatkowo mało prawdopodobne, ale nie wykluczone. Mozliwe jest jednak uszkodzenie uzwojenia wirnika, co równiez uniemozliwi rozruch - zdiagnozowanie takiego uszkodzenia w warunkach amatorskich jest dość trudne. To wszystko dotyczy oczywiście silnika komutatorowego. Z silnikiem asynchronicznym jest wiekszy problem, ale rzeczywiście w tym wypadku może byc winien kondensator pracy (mozna go nazwac rozruchowym, ale to nie to samo). I tu, wbrew pozorom, uszkodzenia takich kondensatorów nie sa wcale rzadkie!!!
Tak, czy siak - do takiej nawet podstawowej diagnostyki potrzeba jest trochę doświadczenia i znajomosci sprzetu, niestety.
Zalecam tez DUŻĄ ostrozność, bo mamy do czynienia z napięciami sieci i o porażenie niezwykle łatwo!!!
Jest jeszcze jedna sprawa, o której przypomniałem sobie właśnie

otóz te nowsze pralki mają na silniku tzw.tacho - tachogenerator, który stanowi element sprzęzenia zwrotnego w układzie sterujacym - przesyła do niego informację o aktualnej szybkosci wirowania silnika. Zdarzaja sie z tym elementem problemy- na to tez warto zwrócić uwagę ( może chodzić o przerwy, zwarcia, problemy w złączu itd). Z uszkodzonym obwodem tacho pralka tez nie ruszy. No i pozostaje elektronika, czyli kilka spraw, w tym triak, jego układ sterujący i ewent. czujnik prądu silnika (rezystor). No i ostateczna odpowiedź - schematu nie mam, gdzies tam miałem jakieś schematy innych pralek, ale układy elektroniczne i tak nie sa dokładnie pokazane.
PI